Verbal eller fysisk vold

Beredskabsplan vedrørende verbal eller fysisk vold samt grænseoverskridende handlinger fra elever på Østervangskolen i arbejdstiden

Vold: Vold er når en person angriber en anden person, fx med slag og spark. Lette berøringer, småpuf og lignende betragtes ikke som vold. Spyt og overhælden med væske (ikke ubetydelig) er omfattet af voldsbestemmelsen. (Østjyllands Politi 14. januar 2015)

Trusler: Trusler kan være strafbare, hvis de fremsættes på en måde, der er egnet til at fremkalde alvorlig frygt for liv eller helbred. (Østjyllands Politi 14. januar 2015)

Vold mod offentligt ansatte: Offentligt ansatte nyder en særlig beskyttelse efter straffelovens § 119, der omhandler overfald med vold eller trusler om vold mod personer, der handler i offentlig tjeneste. (Østjyllands Politi 14. januar 2015)

Medarbejder

1. Der tilkaldes straks hjælp.
  2. Undervisningen overtages af en anden person, så forulempede kan komme væk fra stedet.
  3. Der iværksættes en samtale mellem den forulempede medarbejder og ledelsen. Ved samtalen vurderes medarbejderens arbejdssituation for den nærmeste fremtid samt evt. behov for akut psykologhjælp.
  4. Medarbejderen udarbejder et notat om hændelsen så dataorienteret som muligt. Hvad skete der umiddelbart før, under og efter hændelsen.
  5. Ledelsen iværksætter en plan i samarbejde med medarbejderen evt. dagen efter hændelsen men senest indenfor 72 timer indeholdende følgende:
    1. Varetagelsen af medarbejderens helbred og mentale tilstand
    2. AMR-gruppen involveres
    3. Hændelsen registreres i skema og indberettes enten i EASY af skolens ledelse, eller ved mindre ”nærved hændelser” noteres disse lokalt på skolen i arbejdsmiljømappen.
    4. Overvejelser over politianmeldelse eller hvorvidt der ikke skal foretages politianmeldelse af pædagogiske årsager (skal noteres i EASY og analyseskema)
    5. Overvejelser over medarbejderens arbejdssituation, hvornår og hvordan skal medarbejderen igen møde eleven og være i en fagprofessionel relation
    6. Information til elever, forældre og medarbejdere
    7. Samtaler og opfølgning i det videre forløb.

Elev

1. Ved hændelser på de øverste trin af konflikttrappen. Eleven bortvises midlertidigt og forældre underrettes
  2. Eleven og forældre bliver indkaldt til møde med skoleledelsen og evt. forulempede medarbejder. På mødet laves en aftale og handleplan med elev og forældre for fremtiden.
  3. Evt. opfølgende møder.
  4. Ved hændelser på de nederste trin på konflikttrappen, tages en samtale med eleven, forældre underrettes og der laves en handleplan.