Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale 2023-2024

Skoleudviklingssamtale for Østervangskolen 2023/24

Dato og deltagere: 15. maj 2024 – skolens leder, skolechef, sekretariatskonsulent for skoleområdet.

Formål med skoleudviklingssamtalen

Skoleudviklingssamtalen er obligatorisk jf. folkeskoleloven. Formålet med skoleudviklingssamtalen er at skabe rammen for en tillidsfuld og faglig dialog om udvikling af skolen, så eleverne får de bedst mulige rammer for faglig udvikling og trivsel. Møderne er en vigtig del af den løbende kvalitetsudvikling med henblik på at udvikle og forbedre udvalgte indsatsområder lokalt. Intentionen er at styrke den fælles viden og forståelse af udvalgte udfordringer og de indsatser, der iværksættes fremadrettet. 

Skolens indsatsområder

Indsatsområder 

 

Innovation og entreprenørskab (tidligere MakerSpace)  

  • Implementering af Undrevisnings designmodel i Makerspace-projekter.

  • Kompetenceløft og videreudvikling af kollegaers og elevers makerspace-kompetencer gennem makerspace-vejledere, drevne oplæg og workshops.

Inkluderende fællesskaber 

  • Den inkluderende praksis i klasserummet (støttesystemer)

  • Arbejde med brugen af handleplaner

  • Fortsat udvikling af mellemformerne Oasen og Portalen

Fløjens udvalgte udviklingsområde(r) indenfor de fem grundfagligheder 

  • A-fløjen: Sproglig opmærksomhed i skole og sfo 

  • B-fløjen: Sprogbaseret undervisning

  • D-fløjen: Opkvalificering af skole-hjem-samtalerne

En sammenhængende skole 

  • Sammenhænge og overgange i forbindelse med årgangs- /fløj-skift: Førskole til 0. kl., 0. kl. til 1. kl., 3. til 4. kl. og 6. til 7. kl.

  • Sammenhænge der binder skolen sammen til en hel skole

Udvalgt indsatsområde til skoleudviklingssamtale 23/24

Østervangskolens udviklingsspor jf. ovenstående indsatsområder, herunder hvordan skolens forskellige mødefora anvendes bedst muligt.

Opfølgning

I skoleåret 2024/25 arbejdes videre med ovenstående indsatsområder, herunder hvordan skolens udvikling understøttes bedst muligt af skolens forskellige mødefora.

Ved udgangen af skoleåret 2024/25 følges op på arbejdet i diverse mødefora i forhold til, hvor udviklingsopgaver ligger bedst placeret.

 

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen

Skolen har valgt at fokusere på Professionelle læringsfællesskaber blandt nedenstående indsatser:

 

 

Kommunal ramme for skoleudviklingssamtalen (fortsat)

Skoleudviklingssamtalerne tilrettelægges og understøttes med udgangspunkt i læringscirklen. I praksis understøttes processen af forvaltningen gennem et skoleår. 

Der afholdes:

  • Indledende dataworkshop

  • Læringssamtale mellem skoleledelse og forvaltning samt 

  • Afrundende opfølgningsworkshop

  • Notatet offentliggøres på skolens hjemmeside

Skolebestyrelsen inddrages før og efter. 

 

 

 

Nøgletalsoverblik

Link til uddybende evalueringsdata om skolen

 

 

 

Billede fjernet.