Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Østervangskolens værdigrundlag

ØSTERVANGSKOLENS VÆRDIGRUNDLAG

Det hele menneske Faglighed, trivsel og dannelse til fællesskab

På Østervangskolen ønsker vi at skabe et lærings- og dannelsesmiljø, hvor verden åbner sig for eleven, og eleven åbner sig for verden. Et miljø, hvor vores elever kan udvikle sig til hele mennesker som besidder livsstyrke; livsglæde; læringslyst; nysgerrighed og respekt.

Tre vigtige kilder til dannelse af hele og robuste mennesker er: Selvtillid, selvværd og fællesskabsfølelse.

Selvtillid - tro på egne evner
Vi tilstræber at skabe et læringsmiljø, hvor alle elever får mulighed for at udfolde sig fagligt, få respons og opleve at lykkes.

Vi tilgodeser mangfoldigheden i elevgruppen gennem undervisning og aktiviteter, som rummer elementer fra de fem grundfagligheder: Akademisk faglighed; praksisfaglighed; musisk faglighed; dramatisk faglighed og kropslig faglighed.

Selvværd - tro på eget værd
Vi tilstræber at skabe et læringsmiljø, hvor alle elever får mulighed for at lære sig selv at kende og tillægge sig selv værdi.

Vi er nærværende, lytter oprigtigt til hinanden og får den anden til at føle sig set, hørt og forstået.

Fællesskabsfølelse
Fællesskaber er en nødvendig forudsætning for udvikling af både selvtillid og selvværd. Det er i fællesskabet, at vi får respons på vores præstationer, og henter energi når vi lykkes. Det er i fællesskabet, at vi mærker, at der er noget vi kan. Det er i fællesskabet vi mærker, at det vi gør, har betydning. Læring og dannelse foregår i forpligtende fællesskaber.

Vi inviterer ind i fællesskaber og åbner elevernes øjne for, at alle kan tilbyde noget, som der er brug for i fællesskabet.

Med udgangspunkt i Østervangskolens værdier arbejder vi ud fra følgende overbevisning:

Alle kan udvikle sig og lære
Alle gør det bedste de kan, med de forudsætninger de kommer med
Alle ønsker, og har ret til at være en del af et forpligtende fællesskab
De voksne har ansvaret for elevens læring; trivsel; dannelse og relationer

Derfor:

Arbejder vi med tydelige krav og rammer
Udfordrer vi eleverne der hvor de er
Er vi opmærksomme og hjælpsomme i forhold til elevernes indbyrdes relationer
Lytter vi, stiller spørgsmål og tager initiativ.