Brand- og evakueringsinstruks for skolen

Ved brand:

1. Red dig selv og andre.
  2. Advar andre i brandtruede bygningsafsnit
  3. Underret kontoret hvis muligt
  4. Sluk ilden hvis I kan.
  5. Evakuering:
    1. Bygningen forlades ad nærmeste frie dør, evt. via vinduerne. Tøj og tasker kan efterlades.
    2. Medarbejderne tager hurtigt, men roligt sin klasse samlet til den ovale, asfalterede multibane og stiller sig foran rækken af elever.
    3. På vej til evakueringsområdet kontrolleres, at alle nabolokaler (også grupperum og toiletter) har modtaget alarmering.
    4. Tandklinik og sundhedspleje beholder børnene og følges med dem til evakueringsområdet.
    5. Medarbejderne bliver i evakueringsområdet med deres klasser, indtil nærmere besked gives.

Hvilket trin du skal begynde med afhænger af situationen. Det er DIG, der skal vurdere hvordan DU skal handle.

Brandøvelse

En gang om året holdes øvelse.

Øvelsen begynder ved, at der varsles med konstant ringetone og en af skoleledelsen udpeget person råber:

“Brandøvelse - bygningen evakueres” -  herefter udføres pkt. 1 - 2 - 3 - 4 - 5 !

Kald 112 på telefon og sig:

1. Hvor brænder det (adresse)
  2. Hvad og hvor meget brænder
  3. Hvor mange er eventuelt kommet til skade og/eller savnes
  4. Dit navn og hvorfra der ringes

Ved brandvæsenets ankomst skal der oplyses om:

1. Personer, som ikke er i sikkerhed
  2. Hvor det brænder
  3. Hvad og hvor meget det brænder
  4. Er der særlige farer (trykflasker, brandfarlige væsker etc.)