Sorgberedskab - når en elev mister sin mor, far eller søskende

Beredskabsplan

Sorgberedskab – når en elev mister sin mor, far eller søskende

Hjemmet

Kontaktelærer, skoleledelse eller SFO-leder kontakter elevens hjem og aflægger på et passende tidspunkt et besøg i hjemmet.

Der informeres om at klassen vil afholde et årgangsmøde samme dag eller førstkommende skoledag om morgenen. Dagen kan laves til kontaktlærerdag.

Hjemmet får anledning til at sige om der er noget man gerne vil have gjort eller sagt på dette møde.

Eleven orienteres om årgangsmødet og beslutter om han/hun ønsker at deltage.

Klassemøde/kontaktlærerdag

Klassen kan bl.a. tale om hvad den kan gøres for at hjælpe eleven gennem sorgen.

Alt efter situationens alvor informeres skolens øvrige klasser kort om dødsfaldet. Denne information gives af kontaktlærerne. Det er vigtigt at alle klasser får de samme informationer, hvorfor der udarbejdes et skriftligt materiale fra ledelsen til brug i klasserne.

Klasseforældrerådet

Kontaktlæreren i den berørte elevs klasse bør kontakte klasseforældrerådet for at informere om det skete og hvad der videre skal ske.

Forældrerådet bør sørge for at der til afdødes hjem kommer en hilsen fra klassekammerater, forældre og klasselærer. Det kan være blomster, et brev eller andet.

Når andre der står eleven nær dør

Børn får tidlig i livet en nær kontakt til andre mennesker. Det er naturligt at være opmærksom på, at børn også vil kunne reagere stærkt hvis mennesker der har stået dem nær dør. Det kan f.eks. være bedsteforældre, venner eller andre.

Kontaktlæreren kan tage en samtale med eleven. Det er vigtigt at eleven har en på skolen at tale med om sin sorg.

Hvis det er naturligt kontaktes hjemmet. Det kan være godt for hjemmet at vide, at skolen prøver at hjælpe deres barn med sorgen.

Lad forældrene og eleven selv afgøre om det er ønskeligt at tage dødsfaldet op på årgangen.