Logo Østervangskolen

Sorgberedskab - når en elev dør

Beredskabsplan

Sorgberedskab – når en elev dør

Ved meddelelsen om dødsfald kontaktes ledelsen og alle relevante medarbejdere hurtigst muligt. Ledelsen sørger for i samarbejde med relevante medarbejdere at iværksætte de første tiltag. Præst eller psykolog kontaktes hvis det er relevant.

Første kontakt til elevens hjem

Indhent konkrete facts om hvad der er sket – helst ned til mindste detalje. (rygter skal manes i jorden). Om muligt skal det skrives ned.

✓ Er der oplysninger der ikke må videregives?

✓ Hvad kan vi hjælpe med?

✓ Fortæl hvad der skal ske på skolen i løbet af dagen.

Hvis de indledende informationer er indhentet telefonisk, skal der om muligt senere på dagen foretages et hjemmebesøg.

Klassen

Kontaktlæreren og ledelsen er til stede i lokalet, når de første elever ankommer. I klassen kan der være tændte stearinlys og/eller en markering af elevens plads (lys, blomster).

✓ Hele dagen er ”kontaktlærerdag”

✓ Samtale om det skete - alle kan spørge om alt.

✓ Klassen mindes den døde. Tal med eleverne om den døde elev – indholdet kan være alt det, man kan huske om vedkommende.

✓ Samtalen kan munde ud i at der laves et materiale, der kan gives til forældrene og eventuelle søskende. Der kan være tale om billeder, breve, digte m.v.

✓ Der kan bruges materiale fra materialekassen.

Forældre har mulighed for at deltage.

Der skal være mulighed for at lave aktiviteter, der intet har med død at gøre – lege, læse, være udenfor, se film, alm. skolearbejde m.m.

Dagen afsluttes så ingen elever kommer hjem til et tomt hus. Eleverne kan evt. gå i SFO indtil forældrene kommer hjem.

Kontakt til klassens forældre

Det kan være en god ide hurtigst muligt at afholde et forældremøde På mødet (der udmærket kan være kort) oplyses om facts som begravelse m.v. Syng en sang eller læs et digt. Kaffe – ”summen” Evt. kort oplæg om børns sorgreaktioner (f. eks ved en PPR-psykolog)

Anden kontakt til elevens hjem

Fortæl om den afholdte kontaktlærerdag. Giv forældrene det materiale eleverne har udarbejdet. Samtidig bør der gives noget fra skolen – noget personligt som f.eks. et lille brev. Indhent oplysninger om begravelsen. Ønskes deltagelse i begravelsen? Mindste deltagelse er i så fald klasselærer og skoleleder.

Flagning

Der skal flages på halv på dødsdagen og dagen for begravelsen.

Information:

Skolens medarbejdere skal informeres inden skoledagen begynder. Meddelelsen kan gives af kontaktlærer eller skoleleder. De enkelte kontaktlærere går herefter i klasserne og informerer eleverne inden den fælles mindestund. Skoleledelsen sender information via forældreintra.

Begravelsesdagen

Der kan afholdes klassemøde om morgenen på begravelsesdagen over emnet ”begravelse”. Kontaktlæreren og andre lærere skal have mulighed for at deltage i begravelsen. Det samme gælder de elever der ønsker det. Ledelsen sørger for alternativ aktivitet for de klassekammerater der ikke er med til begravelsen.

✓ Mindestund (ikke for den berørte klasse) afholdes i hallen. De øvrige elever får besked om dødsfaldet

✓ Meddelelsen gives så detaljeret som muligt.

✓ Der synges en sang (materialekassen)

✓ Spørgsmål afklares

✓ Et minuts stilhed

✓ Andre, der ønsker at få ordet kan få det

Klasserne følges tilbage til deres lokaler af kontaktlæreren eller en anden lærer der er tæt på klassen og bliver hos eleverne timen ud.