Sorgberedskab – når en ansat dør

Beredskabsplan

Sorgberedskab - når en ansat dør

Flagning

Skolen flager på halv stang ved dødsfaldet og på begravelsesdagen. Der flages på begravelsesdagen for tidligere ansatte hvis de enten bor i Hadsten eller har kontakt til skolen.

Afdødes hjem

Ledelsen tager kontakt til afdødes hjem. Der informeres om hvad skolen foretager sig i anledning af dødsfaldet. Giv de efterladte mulighed for at komme frem med hvad de forventer af skolen i denne situation. Samme dag sendes en varm og personlig hilsen fra skolen.

Information

Den, der først hører om det indtrufne informerer ledelsen, der så ringer rundt og får samlet de ansatte ved skolen til et kort møde før skoledagens start. Ledelsen skaber rammen om samværet. Skolens ansatte har en stund sammen, hvor de mindes den afdøde. Ledelsen informerer om hvordan skolen vil forholde sig med hensyn til denne dag, herunder hvilke informationer der skal videregives til eleverne. Informationerne skal være præcise og skriftlige. Dagen kan eventuelt begynde med et kontaktlærermodul og fortsættes hvis der er behov for det. Ansatte, der ikke formår at udføre deres planlagte arbejde, skal fritages fra det. Eleverne sendes ikke hjem, men der findes alternative løsninger.

Mindestund

✓ Alle samles i hallen

✓ Ledelsen giver detaljeret information

✓ Der synges en sang (materialekassen)

✓ Spørgsmål afklares

✓ Et minuts stilhed

✓ Andre, der ønsker ordet, får det

Klasserne følges tilbage til deres lokaler af kontaktlæreren eller en anden lærer, der er tæt på årgangen, og bliver hos eleverne timen ud. Der læses eventuelt højt (tekster eller digte fra materialekassen).

Begravelsen

Hvis begravelsen er ”åben”, deltager de fra personalet, der ønsker det. Ledelsen afklarer praktiske forhold i forbindelse med begravelsen (evt. vikar, fælles hilsen og andet).

Skolen sender en orienterende skrivelse til hjemmene via intra, så snart tidspunktet for begravelsen er fastsat.

Materialekasse

Skolebiblioteket anmodes om at sammensætte denne kasse bestående af:

✓ Lys, stager, tændstikker, vase m.m.

✓ Digte

✓ Tekster (Se Amtscenterets katalog)

✓ Cd’er

✓ Sange, salmer og OHTér heraf